TILIK TAPAK TANGAN[1]
Soalan
Saya mohon penjelasan daripda
tuan syeikh tentang bacaan tapak tangan, adakah ia suatu asas yang benar ?
Jawapan : Islam adalah
agama ilmu. Adapun membaca tapak tangan, pinggan dan sebagainya adalah perkara
khurafat yang tidak ada disiplin sesuatu pun di dalam timbangan-timbangan ilmu.
Sesungguhnya ia di antara perkara-perkara yang bahaya yang diharamkan oleh
Islam dan diberi peringatan tentangnya.
Perkara ini
seumpama dengan membenarkan tukang ramal (kahnah), ahli nujum (munajjim) dan
tukang tilik (u’rraf). Semua ini jika dipercayai boleh membatalkan aqidah Islam
seseorang dan menyalahi timbangan logik akal dan ilmu. Tapak tangan dan tangan
sebenarnya tidak ada hubungan dengan qada’ dan qadar, mereka sebenarnya adalah
para dajjal dan pembohong, wallahua’alam.[2]
[1] Ma’an
Nas Masyuarat wa Fatwa, Jilid 1, Dr.
Said Ramadhan al Bouti, hlm 236
Perkataan khurafat berasal
daripada perkataan Arab yang bererti cerita bohong, dongeng dan tahyul atau
sesuatu yang tidak masuk akal. Istilah khurafat telah muncul sejak zaman
Rasulullah s.a.w masih hidup. Bahkan Baginda sendiri telah menjelaskan kepada
umatnya tentang istilah dan pengertian khurafat.
Menurut Kamus Mu‘jam al Wasit, perkataan khurafat ialah
cerita-cerita yang mempesonakan yang dicampuraduk dengan perkara dusta. Dalam
konteks aqidah, khurafat bermaksud bid‘ah aqidah yang merupakan kepercayaan
kepada sesuatu yang menyalahi syariat yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w. Ia
juga boleh diertikan sebagai amalan yang tidak mempunyai hakikat kebenaran.
Selain itu, ia merupakan perkara tahyul yang pada kebiasaannya tidak boleh
diterima oleh akal. Seseorang itu boleh dianggap mengamalkan perkara yang
khurafat apabila dia berpegang dan beriktiqad dengan perkara-perkara yang bukan
daripada ajaran Islam, tidak munasabah dan tidak dapat diterima oleh akal yang
waras. Berdasarkan pengertian yang disebutkan di atas, jelas bahawa perkataan
khurafat itu adalah merujuk kepada sesuatu cerita atau perkara yang dusta dan tidak
masuk akal.-
Hukum Beramal dengan Khurafat dan Azimat oleh Haji Mazanan bin Haji Yusof.
No comments:
Post a Comment