ADAKAH SESUATU PERKARA YANG DITINGGALKAN
OLEH NABI S.A.W HARUS DILAKUKAN ?[1]
Fatwa Syeikh Muhammad Ibrahim al Hafnawi
Soalan
Banyak perkara yang kita lakukan
hari ini, dikatakan oleh golongan yang tertentu (mutasyaddid) tidak boleh
dilakukan kerana Rasullullah s.a.w tidak melakukannya, maka adakah benar setiap
perkara yang tidak dilakukan oleh Nabi s.a.w itu tidak boleh kita melakukannya
?
Jawapan : Para ulama’
salaf dan khalaf telah bersepakat bahawasanya meninggalkan sesuatu bukanlah
jalan daripada jalan Istidlal dengan secara bersendirian. Jika hendak
menjadikan istidlal, tidak dapat tidak mestilah membawa dalil larangan daripada
Nabi s.a.w, kerana jalan mengistbatkan hukum syara’ adalah dengan Kitab,
Sunnah, Ijma’ dan Qias.
Apabila Nabi
s.a.w meninggalkan sesuatu, maka itu tidaklah semestinya kita tidak harus
melakukannya melainkan perkara itu memang dilarang melakukannya.
Sesungguhnya
Imam Bukhari telah meriwayatkan di dalam sohihnya daripada Rifaa’h Bin Rafi’
dia berkata:
كُنَّا يَوْمًا نُصَلِّي وَرَاءَ النَّبِيِّ : فَلَمَّا رَفَعَ رَأْسَهُ مِنَ الرَّكْعَةِ ، قَالَ : سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَهُ قَالَ رَجُلٌ وَرَاءَهُ : رَبَّنَا وَلَكَ الْحَمْدُ ، حَمْدًا كَثِيرًا طَيِّبًا مُبَارَكًا فِيهِ فَلَمَّا انْصَرَفَ ، قَالَ : مَنِ الْمُتَكَلِّمُ ؟ قَالَ : أَنَا قَالَ : رَأَيْتُ بِضْعَةً وَثَلاَثِينَ مَلَكًا يَبْتَدِرُونَهَا ، أَيُّهُمْ يَكْتُبُهَا أَوَّلُ
Suatu hari kami bersembahyang
di belakang Nabi s.a.w, setelah mana Nabi s.a.w mengangkat kepalanya daripada
ruku’ baginda berkata “Allah mendengar orang yang memujinya” lalu seseorang
yang berada di belakangnya berkata “Tuhan kami ! segala pujian bagiMu dengan
segala pujian yang baik lagi diberkati” setelah mana selesai sembahyang Nabi
s.a.w pun bertanya “Siapa yang berkata tadi ?” dia berkata “Saya ya Rasulullah”
sabda Nabi s.a.w “Aku melihat lebih daripada tiga puluh malaikat berlumba-lumba
untuk menjadi yang pertama mencatatnya”[2]
Kata Ibn Hajar:
استدل به على جواز إحداث ذكر في الصلاة غير مأثور إذا كان غير مخالف للمأثور
“Berdasarkan hadith ini harus
berzikir (atau berdoa) di dalam solat dengan zikir yang tidak ma’thur selagi
mana tidak menyalahi yang ma’thur”[3]
Dan golongan yang menyeru tidak
harus melakukan sesuatu kerana Nabi s.a.w tidak melakukannya, maka kami
menuntut dalil larangannya, kerana:
الأصل في الأشياء الإباحة
“Asal sesuatu itu
adalah harus”
Kesimpulannya
Sesuatu yang ditinggalkan oleh
Nabi s.a.w tidaklah semestinya dilarang daripada melakukannya apabila baginda
sendiri tidak melakukannya, demikian jugalah apa yang difahami oleh para sahabat.
Wallahua'alam.
Terj: Faiz Tanzizi 2011
No comments:
Post a Comment