Monday, 29 April 2013

Menghukum bid'ah ke atas persoalan khilafiah





MENGHUKUM BID’AH KE ATAS PERSOALAN KHILAFIAH
ATAU YANG DITETAPKAN OLEH HADITH DHAIF[1]
Fatwa Syeikh Abd Malik as Sa’adi
Soalan
Adakah boleh dilabelkan perkataan bid’ah ke atas perkara yang thabit melalui hadith dhaif atau pesoalan yang wujud perselisihan hukumnya di kalangan para ulama’ ?

Jawapan : Termasuk di dalam kesalahan yang nyata, apabila menetapkan hukum sebagai bid’ah ke atas perkara yang ulama’ tidak sepakat ke atasnya dari sudut tsabitnya dan ketiadaannya atau dari sudut kuat atau lemah dalilnya. Begitu juga pada perkara yang ditetapkan oleh hadith yang dianggap dhaif oleh para ulama’ hadith.
Kerana dengan label tersebut menyebabkan kita menghukum para sahabat dan generasi salafus soleh selepas mereka sebagai pembawa bid’ah, kerana seorang mujtahid itu akan menganggap ijtihadnya lebih kuat hujahnya daripada ijtihad orang lain.
Contohnya, Saidatina A’isyah r.a pernah berselisih pendapat dengan Ibn Abbas r.a pada satu hukum yang ditetapkan oleh Ibn Abbas r.a sedangkan A’syah menolaknya, maka sudah tentu setiap mereka bid’ah membid’ah sesama mereka dan seterusnya akan menyebabkan para fuqaha’ akan sesat menyesatkan sesama mereka. Tetapi semua ini tidak pernah berlaku.
Tidak pernah berlaku dalam sejarah bahawa seorang di kalangan fuqaha’ melemparkan tuduhan bid’ah kepada yang lain, tetapi yang berlaku adalah yang sebaliknya. Sebab itu, setiap mazhab tidak mewajibkan umat Islam berpegang dengan ijtihadnya dalam sesuatu masalah, tetapi mereka hanya dapat menggalakkan pengamalannya sahaja.
Isyarat di atas membuktikan bahawa para fuqaha’ sentiasa hormat-menghormati ijtihad yang dikeluarkan sesama mereka. Sebagai contohnya, pada Abu Hanifah menyentuh wanita yang bukan muhrim tidak membatalkan wudhuk, tetapi beliau mengatakan disunatkan berwudhuk selepas tersentuh untuk mengelak daripada khilaf oleh mereka yang mewajibkannya mengambil wuduk.
Demikian juga keadaannya pada perkara yang ditetapkan berpandukan hadith yang dhaif. Tidak boleh juga menghukumnya sebagai bid’ah, kerana hukum memang thabit secara umum, tetapi lemah yang berlaku ialah pada sanad hadith yang mungkin disebabkan kecacatan pada rawi hadith atau kecacatan yang berlaku pada matannya. Itulah yang menjadikan hadith tersebut itu dhaif, dan adakalanya hadith itu benar pada realitinya.
Sekiranya kita mendapati setengah ulama’ mengeluarkan hukum sebagai bid’ah pada perkara tersebut, dia bukanlah bermaksud bid’ah pada sudut syariat, tetapi dari sudut bahasa.
Wallahua’alam.


[1] Al Bid’ah fil Mafhum al Islami ad Daqiq (Himpunan Fatwa Dr Abd Malik as Sa’adi), edisi terjemahan hlm 20

No comments:

Post a Comment