Maksud Allah turun ke langit dunia[1]
Fatwa Syeikh A’tiah Saqar
Soalan :
Terdapat hadith-hadith yang menceritakan
bahawa Allah s.w.t itu turun ke langit dunia untuk mendengar doa hamba-hambaNya
yang memohon keampunan dan rezeki, bagaimanakah Allah s.w.t turun, adakah Allah
s.w.t itu bertempat untuk turun daripadanya?
Jawapan : Hadith yang berkenaan berbunyi :
يَنْزِلُ رَبُّنَا تَبَارَكَ وَتَعَالَى كُلَّ لَيْلَةٍ إِلَى السَّمَاءِ الدُّنْيَا حِينَ يَبْقَى ثُلُثُ اللَّيْلِ الآخِرُ يَقُولُ : مَنْ يَدْعُونِي فَأَسْتَجِيبَ لَهُ مَنْ يَسْأَلُنِي فَأُعْطِيَهُ مَنْ يَسْتَغْفِرُنِي فَأَغْفِرَ لَهُ.
“Tuhan kita Tabaraka wa Taala
turun pada setiap malam ke langit dunia ketika akhir satu pertiga malam dengan
berkata sesiapa yang berdoa kepadaku nescaya ku perkenankan, sesiapa yang
memohon kepada ku nescaya ku beri, dan sesiapa yang memohon keampunan kepada Ku
nescaya ku akan ampunkan” [2]
Kaum Muslimin terbahagi kepada dua kelompok dalam memahami ayat ini.
Satu kelompok yang dinamakan sebagai salaf dan satu kolompok lagi dikenali
sebagai khalaf.
Maka kelompok yang pertama beriman dengan zahir ayat tersebut
bahawasanya Allah s.w.t itu turun ke langit dunia sebagaimana layak dengan
zatNya, jauh daripada menyerupai makhluk berpandukan firmanNya:
لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ
وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ
“Tidak ada sesuatu pun yang seumpama
zat dan sifat Allah s.w.t dan Dialah yang Maha Mendengar lagi Maha Melihat”[3]
Dan dari kelompok yang lain (khalaf) memahaminya dengan maksud yang
lain seperti dengan makna dekat, rahmat, dan cepat mengabulkan doa. Demikian
jugalah mereka mentafsirkan kalimah Yad dan A’in pada ayat:
يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ
“Tangan Allah (kuasa) Allah
s.w.t itu mengatasi tangan-tangan mereka”[4]
وَأَلْقَيْتُ عَلَيْكَ مَحَبَّةً مِنِّي وَلِتُصْنَعَ عَلَى عَيْنِي
“dan Aku telah tanamkan dari
kemurahanKu perasaan kasih sayang orang terhadapmu; dan supaya engkau dibela
dan dipelihara dengan mataku (pengawasanKu).”[5]
Pendirian salaf dan khalaf dalam beriman pada zahir ayat dan
tafsirannya adalah pada masalah waqaf ayat:
هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ
عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ
وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ
فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ
تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَالرَّاسِخُونَ
فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنَا وَمَا
يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ
7. Dia lah Yang
menurunkan kepadamu (Wahai Muhammad) Kitab suci Al-Quran. sebahagian besar dari
Al-Quran itu ialah ayat-ayat "Muhkamaat" (yang tetap, tegas dan nyata
maknanya serta jelas maksudnya); ayat-ayat Muhkamaat itu ialah ibu (atau pokok)
isi Al-Quran. dan Yang lain lagi ialah ayat-ayat "Mutasyaabihaat"
(yang samar-samar, tidak terang maksudnya). oleh sebab itu (timbulah faham Yang
berlainan menurut kandungan hati masing-masing) - adapun orang-orang Yang ada
Dalam hatinya kecenderungan ke arah kesesatan, maka mereka selalu menurut apa
Yang samar-samar dari Al-Quran untuk mencari fitnah dan mencari-cari Takwilnya
(memutarkan maksudnya menurut Yang disukainya). padahal tidak ada Yang
mengetahui Takwilnya (tafsir maksudnya Yang sebenar) melainkan Allah. dan
orang-orang Yang tetap teguh serta mendalam pengetahuannya Dalam ilmu-ilmu ugama,
berkata:" Kami beriman kepadaNya, semuanya itu datangnya dari sisi Tuhan
kami" dan tiadalah Yang mengambil pelajaran dan peringatan melainkan
orang-orang Yang berfikiran.[6]
Golongan salaf waqaf pada ayat وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ dan golongan khalaf pula waqaf pada
kalimah وَالرَّاسِخُونَ
فِي الْعِلْمِ bagi golongan salaf Allah s.w.t sahajalah
yang mengetahui akan makna sebenar ayat tersebut, dan bagi golongan khalaf pula
berpendapat golongan ulama’ yang amat mendalam ilmunya juga harus menta’wil
ayat tersebut dengan makna yang layak pada zat Allah s.w.t. wallahua’lam.
Terj: Faiz Tanzizi 2010
No comments:
Post a Comment