Saturday, 27 April 2013

Wali Abdal di Bumi Syam




WALI ABDAL DI BUMI SYAM[1]
Fatwa Syeikh Said Ramadhan al Bouti
Soalan
Adakah hadith berkenaan wali Abdal di Syam itu benar (sohih)? Jika ia benar, harap tuan dapat memberi penjelasan  tentangnya?
Jawapan : Hadith mengenai wali Abdal itu banyak, mempunyai pelbagai thuruq (jalan) dan mempunyai sanad yang kebanyakkan hasan ataupun sohih di antaranya:

Pertama
Sabda Nabi s.a.w :

الأبدال في هذه الأمة ثلاثون رجلا قلوبهم على قلب إبراهيم خليل الرحمن عز و جل كلما مات رجل أبدل الله تبارك وتعالى مكانه رجلا غيره.

“Wali Abdal di kalangan umat ini seramai tiga puluh orang, hati-hati mereka seperti hati Nabi Ibrahim a.s kekasih Allah, setiap kali wafat di kalangan mereka, maka Allah s.w.t akan menggantikan dengan wali yang lain”[2]

Kedua
Sabda Nabi s.a.w :

الأبدال في أمتي ثلاثون بهم تقوم الأرض وبهم تمطرون وبهم تنصرون

“Wali Abdal di kalangan umatku ini tiga puluh orang, sebab mereka itu, kita diberikan hujan. Karena mereka pula, kita diberikan bantuan”[3]

Ketiga
Sabda Nabi s.a.w:

الأَبْدَالُ في أهل الشام وَبِهِمْ تُنْصَرُونَ وَبِهِمْ تُرْزَقُونَ

“Wali Abdal itu kebanyakkan mereka di kalangan penduduk Syam[4], mereka sentiasa ditolong dan diberi rezeki oleh Allah s.w.t ”[5]

Keempat
Sabda Nabi s.a.w :

الأبدال يكونون بالشام وهم أربعون رجلا كلما مات رجل أبدل الله مكانه رجلا يسقى بهم الغيث وينتصر بهم على الأعداء ويصرف عن أهل الشام بهم العذاب

“Wali Abdal itu kebanyakkan mereka di kalangan penduduk Syam, mereka seramai empat puluh orang, setiap kali wafat di kalangan mereka maka Allah s.w.t akan gantikan tempatnya dengan wali yang lain, dengan sebab merekalah hujan diturunkan, mereka sentiasa ditolong ke atas musuh dan diselamatkan pada penduduk Syam dari azab disebabkan mereka.[6]
Wallahua’lam.[7]

Terj: Faiz Tanzizi 2011


[1] Masyuarat Ijtima’iah, Dr. Said Ramadhan al Bouti, hlm 55
[2] Riwayat Ahmad di dalam musnadnya (22803) daripada hadith U’badah Bin Somit secara ma’rfu’
[3] Hadith riwayat at Tobrani (3033) daripada U’badah Bin Somit secara marfu’
[4] Tambahan penyususun : Ada pendapat mengatakan bahawa “kebanyakkan mereka di kalangan penduduk Syam ”, bermaksud hanyalah kiasan sahaja kerana yang dimaksudkan dengan Syam itu adalah kawasan yang pengamalan Islamnya amat baik-Wallhua’alam.
Ada juga pandangan yang mengatakan bahawa mereka adalah salah satu kumpulan ulama hadith. Sepertimana yang diriwayatkan oleh al Imam Ahmad bin Hanbal apabila dikatakan kepadanya: Adakah bagi Allah s.w.t. memiliki Abdal di dunia ini? Beliau menjawab: Ya. Dikatakan kepadanya: Siapakah mereka? Beliau menjawab: Jika bukan ulama hadith itu Abdal , maka aku tidak mengetahui adakah Allah itu mempunyai Abdal.
[5]Hadith riwayat at Tobrani (14537) daripada A’uf Bin Malik secara marfu’
[6]Hadith riwayat Ahmad di dalam Musnadnya (896) daripada Ali r.a secara marfu’
[7] Tambahan penyusun : Syeikh Muhyiddin Ibnu Arabi r.a (seorang ulama’ yang dianggap sesat oleh sebahagian ulama’ dan sebahagiannya menganggap beliau adalah di kalangan wali Allah) di dalam kitabnya al Futuhat al Makkiah membahagikan para wali Allah itu beberapa peringkat, di antaranya wali Qutb (penghulu para wali), Abdal, Nuqaba’, Autad, Nujaba’, Rijalul Ghaib, Hawari, Rijalul Fathi, Al Qurra, Al Ahbab dan Umana’.
Begitu juga di kalangan ahli hadith, mereka terbahagi kepada beberapa peringkat, di antaranya Amirul Mu’minin, al Hujjah, al Hakim, al Musnid dan al Muhaddith.
Diceritakan bahawa, ada seorang yang bernama Abdul Majid Bin Salamah beliau pernah bertanya kepada seorang wali Abdal yang bernama Muaz Bin Asyrash, amalan apakah yang dikerjakannya sampai ia tergolong di kalangan wali Abdal? Jawab Muaz Bin Asyrash: “Para wali Abdal mendapatkan darjat tersebut dengan empat kebiasaan, iaitu sering berlapar (berpuasa), gemar beribadah di malam hari, suka diam (kurang bercakap) dan mengasingkan diri”.
Al Muhaddith Syeikh Syu’ib al Arnauth mengatakan semua hadith berkenaan wali Abdal adalah dhoif.
Tambahan penyususun : Perlu dicatatkan, meskipun sebahagian ulama menolak kewujudan wali abdal ini, namun perlu diingatkan bahawa sama ada kita menolak atau mengakui wujudnya mereka, ia tidaklah menjejaskan akidah kita sama sekali. Manakala hadith-hadith ini adalah hujah dan sandaran bagi mereka yang mempercayai kewujudannya. Bagaimanapun, perkara ini adalah termasuk soal kerohanian yang mesti dirujuk kepada mereka yang berkeahlian, dan mengaitkan hal ini di kalangan mereka yang jahil dengan perkara-perkara bidaah serta khurafat sewajarnya dielak dan dijauhkan sama sekali - sawanih.blogspot.com

1 comment: