ADAKAH ALLAH ITU
BERTEMPAT ?[1]
Fatwa Syeikh Ali Juma’h Muhammad as Syafei
Soalan
Saya merupakan seorang pelajar
Syariah yang menuntut di Al Azhar. Saya telah mempelajari di dalam ilmu aqidah
yang menyebutkan bahawa : Sesungguhnya Allah itu wujud tidak bertempat dan
Allah tidak terbatas pada sesuatu arah. Harap tuan terangkan kepada saya dengan
lebih mendalam mengenai perkara ini, kerana didapati ada pendapat lain yang
bertentangan dengan apa yang saya pelajari dan pendapat ini juga menyerang pendapat
yang diputuskan oleh ulama-ulama al Azhar.
Jawapan:
Perkara yang telah menjadi ketetapan
di dalam ilmu aqidah dan diimani oleh kaum Muslimin mengenai hakikat kewujudan
Allah adalah :
“Allah
wujud tidak bertempat serta kewujudannya tidak terbatas dengan had masa, kerana
tempat dan masa merupakan di antara makhluk yang diciptakan olehNya. Kekuasaan
Allah s.w.t meliputi segala makhluknya yang diciptakanNya.” Pendapat atau
iktiqad ini telah disepakati dan dipegang oleh semua kaum Muslimin. Para ilmuan
juga telah merangkumkan penjelasan mengenai kepercayaan kepada Allah ini dengan
satu kiasan pendapat :
كان الله و
لا مكان و هو الآن على ما عليه كان
“Allah itu wujud tanpa
bertempat, Dia telah ada sebelum sesuatu tempat diciptakan, dan tidak akan
sesekali berubah keberadaan dan kewujudan Allah.”
Pendapat ini disimpulkan oleh
para ulama’ salaf.
Telah
berkata Imam Ja’afar as Sadiq,:
“Sesiapa yang mengatakan
bahawa Allah s.w.t ada pada sesuatu, wujud dari sesuatu, atau bertempat di atas
sesuatu, maka dia telah dikira menyekutukan Allah. Sekiranya Allah bertempat
pada sesuatu maka kewujudan Allah itu terbatas, jika Dia terletak di atas
sesuatu, maka Allah itu lemah, sekiranya Allah wujud dari sesuatu, maka Allah
itu baharu”
Pendapat
dari Yahya bin Mua’z Ar-Razi:
“Terangkan
kepada kami tentang hakikat Allah? Maka jawabnya: Tuhan yang satu, Maka ditanya
lagi, Bagaimanakah Allah itu?, Maka jawabnya: Pemilik yang berkuasa. Di manakah
Allah?, Jawabnya : Dia mengawasi setiap makhluknya. Bertanya lagi si penanya,
Tidak pernahkah kamu ditanya soalan sebegini sebelum ini?, Jawab Yahya : Selain
dari apa yang aku katakan ini, ianya merupakan sifat makhluk. Mengenai sifat
Allah, aku pun tidak dikhabarkan tentang itu.”
Telah ditanyakan kepada Zunnun Al
Misri mengenai firman Allah :
الرحمن
على العرش استوى
Maka jawab Zunnun,
“Telah tetap ZatNya, dan Dia
tidak bertempat. Allah wujud dengan zatNya, dan segala sesuatu tertakluk di
bawah kekuasaaNya sebagaimana yang Dia kehendaki.”
Sebagaimana dalil-dalil yang
terdapat di dalam al Quran dan hadis yang membuktikan ketinggian Allah s.w.t ke
atas semua makhlukNya, maka semua makna ketinggian Allah s.w.t ialah kedudukan,
kemuliaan, dan penguasaan. Ini kerana Allah itu suci daripada menyerupai
makhluk-makhluknya, berbeza sifat Allah s.w.t dari sifat hamba-hambaNya. Bukanlah
dari sifat Allah itu berkait dengan sifat makhluk dari sebarang kelemahan,
bahkan bagiNya segala sifat ketinggian dan kemulian serta kesempurnaan
nama-nama Allah.
Setiap
apa yang terlintas di fikiran, maka Allah s.w.t berbeza dari apa yang kamu
sangkakan. Sebarang kelemahan pada zat Allah s.w.t merupakan suatu peringkat
yang paling rendah yang lahir dari persepsi dan perasaan kamu sendiri. Juga,
usaha untuk mencari hakikat sebenar mengenai zat Allah s.w.t boleh membawa kamu
ke arah jalan mensyirikkan Allah.
Aqidah
yang dipegang oleh al Azhar merupakan aqidah al Asyai’rah iaitu salah satu dari
aqidah ahli sunnah wal jamaah. Selain itu, pendapat al Asya’irah atau
ulama-ulama mazhab Asya’irah ini merupakan di antara pendapat jumhur ulama
Islam. Merekalah yang berusaha menangkis dan menghalang dari tersebarnya
pendapat yang meragukan mengenai sifat Allah seperti mana yang dikatakan oleh
golongan mulhid dan selain dari mereka. Mereka berpegang dengan kitab Allah
s.w.t serta sunnah Rasulullah s.a.w sejak berzaman. Maka sesiapa yang
mengingkari atau menyalahi pendapat
mereka, maka ditakuti akan kefahamannya terpesong terhadap agama Islam ini.[2]
Pendapat
Imam Al-Hafiz Ibn ‘Asakir di dalam kitabnya : (Penjelasan mengenai pembohongan
dan cerita palsu, berpandukan kepada pendapat Imam Abu Hasan Al Asy’ari):
“Ketahuilah, aku yakin dengan
Allah, juga kepadaNyalah tempat aku memohon keredhaanNya. Yang menjadikan kita
termasuk dalam golongan orang yang bertakwa dengan sebenar-benar taqwa. Kini,
hati dan jasad para ulama telah diracun. Walaubagaimanapun, Allah akan
mengembalikan dan membuka kembali rahsia kebenaran dan membuka perkhabaran
golongan yang merendah-rendahkan para ulama. Sesiapa yang suka mengutuk para
ulama’ (menjatuhkan para ulama), maka ketahuilah bahawa Allah s.w.t akan
membalas segala perbuatan mereka itu sebelum kematian mereka, iaitu dengan cara
mematikan hati-hati mereka dari menerima kebenaran.”
Universiti al Azhar as Syarif
merupakan tempat dan gedung cahaya ilmu dan agama dari zaman sejarah kebangkitan
Islam lagi. Kemuliaan, ketinggiannya sebagai tempat rujukan dan sumber ilmu
telah terkenal di kalangan umat Islam sejak kurun awal penubuhannya. Yakinlah,
Allah akan menjaga agamaNya dan akan melawan segala anasir-anasir yang
bertentangan dengan kehendak Islam. Maka ingatlah, orang yang melibatkan diri
dalam perkara yang berlawanan dengan aqidah Islam yang dipegang oleh al Azhar,
sesungguhnya dia berada dalam bahaya yang besar. Dikhuatiri mereka ini akan
termasuk di dalam golongan puak Khawarij atau orang-orang yang menyebarkan
berita palsu yang mana mereka ini telah disebut di dalam firman Allah :
لَئِنْ لَمْ يَنْتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَالْمُرْجِفُونَ فِي الْمَدِينَةِ لَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ ثُمَّ لَا يُجَاوِرُونَكَ فِيهَا إِلَّا قَلِيلًا
“Demi sesungguhnya, jika orang-orang munafik,
dan orang-orang yang ada penyakit (syak ragu-ragu) dalam hatinya, serta
orang-orang yang menyebarkan berita-berita dusta di Madinah itu tidak berhenti
(dari perbuatan jahat masing-masing), nescaya Kami akan mendesakmu memerangi
mereka; sesudah itu mereka tidak akan tinggal berjiran denganmu di Madinah lagi
melainkan sebentar sahaja”[3]
Wallahua'alam.
Terj: Faiz Tanzizi 2011
[2] Tambahan penyusun : Saranan Dr. Yusuf Al
Qaradhawi Agar Aqidah Al-Asy'airah Terus Dijaga Di Malaysia: Dr. Yusuf
Al-Qaradhawi menyeru kepada rakyat Malaysia agar menjaga syakhsiah (peribadi,
jati diri atau ciri-ciri) keislamannya yang terzahir daripada mazhabnya Syafi’e
dan aqidahnya (masyarakat Islam Malaysia) yang al Asy’ari untuk berdiri
menghadapi dan mendepani serangan pemikiran dari luar. Beliau menyeru para
ulama’ agar bersatu padu untuk menjaga jati diri keislaman (Syahksiyyah
Islamiyyah) Malaysia yang bersifat “Asy’ari dari sudut aqidah dan Syafi’e dari
sudut mazhab” untuk menghadapi segala ancaman pemikiran dan mazhab dari luar
yang memecah belahkan kesatuan mereka dan merosakkan aqidah mereka.(www.islamonline.net)
Tambahan penyusun : Al
Imam al Safarini (wafat 1188 Hijrah) menyebut: Ahl al-Sunnah wa al-Jama’ah
terbahagi kepada tiga pecahan iaitu al Asariyyah (Imam Ahmad bin Hanbal r.a),
kedua al-Asy’ai’rah, (Imam Abu al Hasan al-Asy’ari r.a), dan ketiga
al-Maturidiah, (Imam Abu Manshor al-Maturidi. Al-Fadhil Tuan Guru Haji Abdul
Hadi Awang dalam bukunya Fahaman dan Ideologi Umat Islam pula membahagikan Ahl
al-Sunnah kepada empat golongan. Iaitu: al-Asya’irah, al-Maturidiyyah,
al-Salafiyyah, dan al-Wahhabiyyah. Maulana Muhammad Asri menukilkan pembahagian
Ahlu al Sunnah oleh Syah Waliyy al Allah al Dahlawi kepada tiga golongan iaitu:
Ahlu al Quran wa al Hadith, Ahlu al-Nadzhar, dan Ahlu al Kasyf wa al Wijdan.
Ahl al-Quran wa al-Hadits adalah Imam Ahmad bin Hanbal. Ahlu al Nadzhar pula al
Imam Abu al Hasan manakala Ahlu al Kasyf wa al Wijdan pula adalah ahli
tasawwuf.
[3]
Surah al Ahzab 60
No comments:
Post a Comment