Friday, 3 May 2013

Adakah wajib bertaqlid kepada salah satu mazhab yang empat ?





BERTAQLID KEPADA SALAH SATU MAZHAB YANG EMPAT[1]
Fatwa Syeikh Abd Malik as Sa'di
Soalan
Adakah seorang Muslim itu dimestikan mengikut mazhab yang tertentu di antara mazhab-mazhab Fiqh yang muncul di dalam Islam, atau dia hanya perlu mengambil hukum daripada daripada al Quran dan hadith sahaja dan mengetepikan mazhab-mazhab tersebut, atau di sana terdapat satu huraian yang lebih lanjut ?

Jawapan : 1. Sekiranya seorang Muslim itu mempunyai kemampuan untuk mengeluarkan hukum daripada ayat al Quran dan hadith serta dapat memahami pengertian yang tersirat daripada kedua-duanya, mampu membezakan di antara dalil khas dengan am, dalil am yang dikhususkan, nasikh dan mansukh, mujmal dan mubayyin, muhkam dan mutasyabih dan mampu untuk menyelaraskan di antara dalil yang zahirnya bercanggah, maka dia diharuskan mengambil hukum terus daripada al Quran dan hadith tanpa perlu merujuk kepada pendapat-pendapat mazhab dan para fuqaha’.
Selain itu, dia juga mesti memiliki sifat-sifat berikut :
a. Mahir Bahasa Arab seperti ilmu Nahu dan Sorof, kerana kedua-dua ilmu tersebut merupakan asas dalam memahami makna lafaz.
b. Mengetahui pendapat para ulama’ berhubung dengan ayat atau hadith tersebut.
c. Mahir dalam memahami ayat-ayat dan hadith-hadith yang berkait dengan hukum-hakam.
d. Mahir dalam kaedah-kaedah usul fiqh.
e. Memiliki sifat taqwa, amanah dan takut kepada Allah s.w.t.
Sekiranya seseorang itu tidak memiliki sifat di atas, adalah dikira sebagai satu kezaliman apabila orang yang tidak tahu membaca ayat al Quran dengan baik dan tidak mampu untuk membaca nas hadith mengikut kaedah ilmu Nahu yang betul, kemudian berani pula mempertikaikan para fuqaha’ dan mazhab-mazhab yang muncul pada zaman di mana bahasa Arab fushah menjadi pertuturan harian mereka dan zaman mereka lebih hampir dengan zaman Nabi s.a.w.
2.Sekiranya seseorang tidak memiliki sifat-sifat di atas dan dia tidak memiliki kemampuan seperti mana yang disebut tadi, maka diwajibkannya bertaqlid kepada mana-mana mazhab daripada mazhab-mazhab yang empat.
Di kira sebagai satu kesalahan juga, sekiranya kita menafsirkan makna ayat al Quran dengan mengatakan bahawa ia ditujukan kepada para fuqaha’, iaitu firman Allah s.w.t :

 اتَّخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ 
“Mereka menjadikan pendita-pendita dan ahli-ahli agama mereka sebagai pendidik-pendidik selain dari Allah”[2]

Qias dengan perkara tersebut kurang tepat kerana para ulama’ Yahudi dan rahib-rahib Nasrani mereka-reka sendiri hukum-hukam kepada kaum mereka yang bertentangan dengan nas-nas dalam kitab Taurat dan Injil, lalu kaum mereka mengikut apa yang mereka keluarkan itu dalam keadaan sedar bahawa hukum-hakam tersebut bercanggah dengan hukum Allah s.w.t, seolah-olah mereka menyamakan ulama’ dan rahib-rahib mereka itu dengan Allah s.w.t dalam menentukan hukum-hakam.

Sedangkan mazhab-mazhab fiqh dalam Islam, mereka bukanlah yang mencetuskan hukum-hakam tetapi mereka cuma berperanan untuk menghurai dan memperjelaskan kehendak ayat dan hadith serta pengertiannya. Selain itu mereka juga yang meletakkan masalah-masalah semasa yang baru timbul pada kehendak-kehendak ayat atau hadith dan memasukkan setiap juzu’ peristiwa yang berlaku di bawah qawa’id syar’iyyah. Ini tidak dapat dilakukan melainkan mereka yang memiliki sifat-sifat yang telah diterangkan tadi.
Perumpamaan mazhab dengan muqallidnya bagaikan dua orang lelaki yang salah seorangnya memiliki penglihatan yang tajam yang dapat melihat kedudukan anak bulan dengan jelas pada awal bulan, manakala seorang lagi mempunyai penglihatan yang kabur yang tidak dapat melihat anak bulan. Lelaki yang pertama tadi menunjukkannya tempat anak bulan itu di langit sehinggalah lelaki kedua dapat melihatnya. Jadi, rukyahnya berlaku dengan perantaraan lelaki yang tajam penglihatannya tadi. 

Begitulah keadaannya dengan mazhab-mazhab, kerana mereka yang mempunyai kemampuan dan kelayakan untuk membezakan di antara dalil yang jelas dengan dalil yang perlu ditakwil, di antara nasikh dan mansukh, memahami nas melalui kaedah-kaedah bahasa, lalu mereka mengeluarkan hukum.

Setelah itu, hukum yang dikeluarkan itu diterima secara lisan atau tulisan oleh mereka yang tidak mempunyai kemampuan dan kelayakan untuk memahami dalil-dalil tadi. Jadi, mazhab-mazhab tadi bukanlah yang mencetuskan hukum-hakam yang bertentangan dengan ajaran Islam dan tidak ada paksaan pada pengikut mereka, lebih-lebih lagi menganggap mereka Tuhan-tuhan selain Allah. Apa yang mereka bahaskan tidak lari dari skop yang dibenarkan oleh Allah s.w.t yang Maha Bijaksana.

Bertaqlid tetapi anti kepada taqlid
Kami pernah bertanya kepada seorang yang anti taqlid “Bagaimana kamu belajar solat ?” Dia menjawab “Melalui seorang yang mengajarkannya kepada saya” Kami bertanya lagi “Adakah daripada al Quran atau hadith ?” Dia menjawab “Tidak” Maka kami pun berkata kepadanya “Bukankah ini juga adalah taqlid kepada seorang yang mengajar kamu solat?!”. Kalau sekiranya dia berkata “Saya Cuma membaca sebuah buku karangan seorang ulama’ pada zaman kini yang membahaskan mengenai solat” Kami akan berkata “Ini juga taqlid kepada pengarang kitab tersebut”.

Adakalanya dia berkata, bertaqlid adalah bid’ah. Bila ditanya kenapa, dia menjwab bahawa “Tidak pernah dilakukan oleh Rasulullah s.a.w dan para sahabatnya, bahkan tidak pernah diperintahkan oleh syara’ sebelum ini”. Maka kita bertanya kepadanya “Bagaimana kamu tahu bahawa ia tidak pernah disebut oleh syara’?” Dia menjawab “Aku mendengar seorang syeikh berkata”. Atau pada realitinya dia mendengar daripada lelaki tersebut. Bukankah ini juga adalah taqlid?
                Kenapakah wahai saudaraku, kamu anti mengikut seorang yang hidup pada zaman yang hampir dengan zaman Rasullullah s.a.w, yang mahir dalam selok bahasa Arab dan dalam memahami hadith Rasullullah s.a.w, kemudian kamu merelakan dirimu bertaqlid kepada seorang yang hidup pada zaman kini yang ilmu, kefahaman, warak dan takwanya tidak mencecah lebih daripada buku lali ulama terdahulu. Wallahua’alam.


[1] Al Bid’ah fil Mafhum al Islami ad Daqiq (Himpunan Fatwa Dr Abd Malik as Sa’adi), edisi terjemahan hlm 39
[2] Surah at Taubah 31

No comments:

Post a Comment