HUKUM BERMAIN
CATUR[1]
Fatwa Syeikh Ramadhan al Bouty
Soalan
Adakah bermain catur itu haram ?
Jawapan : Bermain
catur di dalam mazhab Syafei tidaklah
haram tetapi ia adalah makruh tanzih (ringan). Ia menjadi haram apabila
disertai dengan pertaruhan harta atau pun menjadi sebab, ia menjadi lalai
daripada meninggalkan kewajipan-kewajipan agama seperti mendirikan solat pada
waktunya, pada ketika itu ia menjadi haram.
Di
sana terdapat beberapa pandangan di dalam mazhab yang lain berpendapat haramnya
bermain catur. Sesiapa yang ingin menjadikan dirinya wara’, hendaklah ia
mengikut pandangan mazhab yang mengatakan ia adalah haram yang mengqiaskan
catur dengan permainan dadu yang disebut oleh Nabi s.a.w tentang
pengharamannya, wallahua’alam.[2]
Terj: Faiz Tanzizi 2011
[1]
Ma’an Nas Masyuarat wa Fatwa,
Jilid 1, Dr. Said Ramadhan al Bouti, hlm 199
[2]
Tambahan penyusun : Sabda Nabi s.a.w “Sesiapa yang bermain Nardasyir (sejenis
permainan menggunakan dadu) dia seolah-olah telah mencelup tangannya ke dalam
daging khinzir dan darahya” Riwayat Muslim (6033)
Para ulama’ berbeza pendapat tentang pengharaman catur :
Pertama : Haram
Mazhab Maliki mengatakan bahawa bermain catur tidak ada kebaikan di
dalamnya, hingga sesiapa yang bermain catur tidak dapat diterima kesaksiannya.
Mazhab Hanbali mengatakan bahawa permainan catur itu hukumnya haram
secara mutlak.
Kedua : Makruh
Mazhab Syafei dan para pengikutnya mengatakan hukumnya adalah makruh.
Imam al Ghazali mengatakan bahawa hal-hal tersebut menjadi makruh bila
dilakukan secara rutin.
Juga berpendapat di kalangan jumhur ulama’ dari kalangan al Hanafiyah,
al Hanabilah dan sebagian riwayat pendapat Imam Malik ra. Ulama al Hanafiyah
menetapkan bahwa permainan catur itu hukumnya makruh baik bermain dadu atau
tidak. Sedangkan bila permainan itu bercampur dengan unsur judi, atau dilakukan
secara rutin atau bahkan sampai meninggalkan pekerjaan yang wajib, maka
hukumnya menjadi haram secara ijma`.
Ketiga : Harus
Pendapat di
kalangan para tabien, juga dari Abu Yusuf mereka
memberikan alasan jika permainan itu jika dimaksudkan untuk melatih otak, maka
hukumnya adalah harus.
Pendapat ini juga
disepakati oleh Dr. Yusuf Al Qaradhawi dalam kitabnya al Halal wal Haram dengan tiga syarat iaitu:
1.Tidak lalai dari mengerjakan solat.
2.Tidak bercampur dengan unsur judi.
3.Tidak bercakap kotor ketika bermain.
1.Tidak lalai dari mengerjakan solat.
2.Tidak bercampur dengan unsur judi.
3.Tidak bercakap kotor ketika bermain.
No comments:
Post a Comment