HUKUM LUPA HAFALAN
AL QURAN[1]
Fatwa Syeikh Ibrahim al Hafnawi
Soalan
Saya telah menghafal al Quran
tetapi disebabkan terlalu sibuk dan leka dengan urusan kehidupan saya tidak
sempat mengulangi hafalan saya, adakah saya berdosa ?
Jawapan : Di antara nikmat
yang paling besar yang Allah s.w.t kurniakan kepada hambanya adalah dia
mendapat taufiq atau mendapat kekuatan untuk menghafal al Quran dan beramal
dengannya. Ahli al Quran akan berada di dalam syurga mengikut kadar apa yang ia
hafal , sabda Nabi s.a.w:
يقال لصاحب القرآن
اقرأ وارق ورتل كما كنت ترتل في الدنيا فإن منزلتك عند آخر آية تقرؤها
“Akan
dikatakan kepada shohibul Qur’an, bacalah, naiklah dan bacalah dengan baik
sebagaimana kamu membacanya dengan baik di dunia, kerana kedudukanmu adalah di
akhir ayat yang engkau baca”[2]
Makna hadith
ini bermaksud, bahawasanya akan dikatakan kepada orang yang menghafal al Quran
secara semuanya atau sebahagiannya dia mempunyai beberapa tingkatan atau
kedudukan di dalam syurga “bacalah
dan naiklah ke tingkatan-tingkatan syurga dengan kadar hafalanmu daripada
bilangan ayat-ayat al Quran”.
Imam
al Baihaqi telah meriwayatkan bahawasanya Nabi s.a.w bersabda :
عَدَدُ دَرَجِ الْجَنَّةِ عَدَدُ آيِ الْقُرْآنِ، فَمَنْ دَخَلَ الْجَنَّةَ
مِنْ أَهْلِ الْقُرْآنِ فَلَيْسَ فَوْقَهُ دَرَجَةٌ قَالَ الْحَاكِمُ: هَذَا إِسْنَادٌ صَحِيحٌ
“Bilangan darjat syurga itu
adalah mengikut bilangan ayat-ayat al Quran, maka sesiapa yang masuk ke dalam
syurga di kalangan ahli Quran, maka tidak ada di atasnya darjat[3]
Kebahagian itu
adalah dengan menghafal al Quran dan beramal dengannya. Apabila Allah s.w.t
telah mengurniakan kepada engkau nikmat menghafal kalamnya, maka di antara
kesalahan besar itu adalah engkau melupakannya dan tidak beramal dengannya.
Sesungguhnya Nabi s.a.w telah bersabda :
مَا مِنَ امْرِئٍ يَقْرَأُ الْقُرْآنَ ثُمَّ يَنْسَاهُ
إِلاَّ لَقِيَ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَجْذَمَ
“Tiada seorang pun daripada
orang yang mempelajari al Quran , kemudian dia lupa akan hafalannya itu
melainkan dia akan menemui Allah kelak pada hari akhirat di dalam keadaan cacat
anggotanya”[4]
Sesungguhnya
ulama’ berbeza pendapat tentang maksud lupa di dalam hadith ini, adakah lupa
beramal dengannya, atau tidak menghalalkan apa yang dihalalkan oleh Allah dan
tidak mengharamkan apa yang diharamkan olehNya ? Atau dengan maksud lupa yang
hakiki, iaitu lupa setelah ia menghafalnya ?
Imam
Syafei dan selainnya berpendapat lupa dalam bentuk hakiki. Iaitu sesiapa yang
menghafal al Quran atau sesuatu daripadanya lalu ia melupakannya maka dia telah
melakukan dosa yang besar, dan wajib ke atasnya bertaubat dan menghafal kembali
apa yang ia telah lupa.
Imam
Malik dan selainnya berpendapat, haram hanya sekadar hafalan yang wajib menjadi
sah solat dengannya, sekiranya ia lupa maka hukumnya adalah haram dan apa yang
lebih daripada itu, sekiranya ia lupa menjadi makroh.
Saya
berpandangan, lupa apa yang telah dihafal daripada al Quran boleh menjadi haram
dan mendapat siksaan daripada Allah s.w.t dan dia akan datang pada Hari Kiamat
kelak dalam keadaan kosong daripada kebaikan lagi tidak ada hujah baginya.
Sedangkan
waktu itu al Quran memberi syafaat dan menjadi hujah kepada ahlinya, dia tidak
layak mendapat syafaat kerana dia telah meninggalkan hafalannya dan mengabaikan
pengajiannya.
Ibn Mas’ud berkata :
“Apabila aku suka untuk
berbicara dengan Tuhanku, aku akan sembahyang dan apabila aku suka Tuhanku
berbicara denganku, aku akan membaca al Quran”.
Wallahua’alam.
Terj: Faiz Tanzizi 2011
No comments:
Post a Comment