MAKSUD “KALAU TIDAK KERANA MUHAMMAD TIDAKLAH
ALLAH MENCIPTAKAN MAKHLUK”[1]
Fatwa Syeikh Ali Juma'ah
Soalan
Adakah ibarat “Kalaulah tidak kerana Saidina Muhammad s.a.w tidaklah
Allah s.w.t menciptakan makhluk” mengandungi makna yang benar dan tidak
bertentangan pada dasar-dasar agama serta asas-asas aqidah yang sohih, apakah
makna sebenar ibarat ini ?
Jawapan : Asal
lafaz-lafaz yang mengalir di atas lisan-lisan orang-orang yang
mentauhidkan Allah s.w.t mengandungi makna-makna yang tidak bertentangan pada
dasar-dasar Tauhid. Kita tidaklah sepatutnya berlumba-lumba untuk menuduh
seseorang Muslim itu kafir, fasiq, sesat atau ahli bida’ah. Sesungguhnya
keislamannya itu adalah lambang kekuatan yang wajib ke atas kita supaya tidak
menanggung lafaz-lafaznya ke atas maknanya yang zahir yang boleh menghukumnya menjadi
kafir atau fasiq. Demikianlah kaedah
yang umum yang sepatutnya ke atas
kaum Muslimin mempraktikkannya pada setiap ibarat-ibarat yang mereka dengar
daripada saudara mereka seislam. Kami mendatangkan contoh seperti : Seorang
Muslim yang beriktikad bahawa al Masih Isa a.s menghidupkan makhluk yang mati, tetapi
dengan izin Allah s.w.t, iaitu baginda tidak mampu melakukan dengan sendirinya,
hanyasanya dengan kuasa dan kehendak Allah s.w.t. Orang Masihi beriktikad
bahawa bagindalah yang menghidupkan makhluk yang telah mati dalam keadaan dia
percaya bahawa baginda menghidupkannya dengan kuasanya sendiri, dan percaya
baginda adalah Allah atau anak Allah, atau salah satu unsur Tuhan yang mereka
percayai. Kerana itu apabila kita mendengar seseorang Muslim yang mengesakan
Allah s.w.t berkata “Aku beri’tiqad
bahawa al Masih Isa menghidupkan makhluk yang mati” dalam kategori yang
demikian dia berkata lain daripada maksud golongan Nasrani. Tidak sepatutnya
kita menyangka dia telah menjadi Nasrani dengan ucapan ini, bahkan kita
menanggungnya dengan makna yang layak dengan nisbah keislamannya dan aqidah
tauhidnya.
Adapaun ibarat yang datang kepada kami
sebagaimana di dalam soalan maka tidak ada pada zahir dan batinnya yang
diwahyukan dengan mana-mana kesyirikan. Sesungguhnya jika seseorang itu beri’tiqad
bahawa Allah s.w.t menciptakan makhluk kerana makhluk bukanlah menyebabkan
menjadi kufur atau terkeluar daripada agama. Hanyasanya dia hanya beri’tiqad
suatu perkara yang menyalahi realiti. Sekiranya dia beri’tiqad begini adalah
salah.
Tetapi makna perkataan “Kalaulah tidak
kerana Saidana Muhammad s.a.w tidaklah Allah s.w.t menciptakan makhluk” pada
kami tidaklah berlawanan pada Islam, dasar aqidah, dan asas-asas Tauhid. Bahkan
kami menguatkan lagi ibarat demikian semuanya dan menyokongnya secara khusus
apabila difahami dengan bentuk yang sohih, yang akan kami terangkan nanti
Insyaallah.
Maka makna perkataan “Kalaulah tidak kerana
Saidana Muhammad s.a.w tidaklah Allah s.w.t menciptakan makhluk” adalah
bahawasanya Allah s.w.t telah menyebut
di dalam KitabNya :
وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ
56. Dan (ingatlah)
Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan
beribadat kepadaKu.[2]
Maka
perlaksanaan ibadah itu adalah hikmah penciptaan makhluk, dan ibadah itu pula tidak
dapat dilaknakan melaikan dengan orang-orang yang mengabdikan diri kepadaNya.
Ibadah adalah suatu sifat yang berdiri pada diri abid. Dan sebaik-baik abid itu
adalah Saidina Muhammad s.a.w, baginda adalah sebaik-sebaik contoh ibadah dan
Tauhid. Sebagaimana pada ayat yang menceritakan tentang jin dan manusia dan
tidak menyebut tentang makhluk seluruhnya. Adapaun makhluk yang lain seperti
langit dan bumi adalah makhluk yang dijadikan untuk berkhidmat kepada manusia,
firman Allah s.w.t :
وَسَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا مِنْهُ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ
13. Dan ia
memudahkan untuk (faedah dan kegunaan) kamu, segala yang ada di langit dan yang
ada di bumi, (sebagai rahmat pemberian) daripadaNya; Sesungguhnya semuanya itu
mengandungi tanda-tanda (yang membuktikan kemurahan dan kekuasaanNya) bagi kaum
yang memikirkannya dengan teliti.[3]
Saidina
Muhammad s.a.w adalah lambang sifat kemanusiaan, bahkan baginda adalah manusia
sempurna, Allah s.w.t mengatakan kepadanya :
يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَى رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ
6. Wahai manusia! Sesungguhnya
Engkau sentiasa berpenat-lelah (menjalankan keadaan hidupmu) dengan sedaya upayamu
hinggalah (semasa engkau) kembali kepada Tuhanmu, kemudian Engkau tetap menemui
balasan apa yang engkau telah usahakan itu (tercatit semuanya).[4]
Maka ibarat
ini dapat disesuaikan dengan dasar-dasar tasyri’ Islami. Nabi s.a.w adalah hamba
yang melaksanan hikmah penciptaan makhluk kerana baginda s.a.w adalah contoh
Tauhid dan ibadah yang juga menjadi hikmah penciptaan jin dan manusia. Baginda
s.a.w adalah manusia yang paling sempurna serta contoh kemanusiaan, yang kerana
baginda Allah s.w.t menciptakan segala apa yang ada di langit juga di bumi,
wallhua’alam.
Mengarut
ReplyDelete