Friday, 3 May 2013

Hukum mengambil berkat pada gereja



 
HARAM MENGAMBIL BERKAT PADA GEREJA[1]
Syeikh Husnain Muhammad Makhluf
Soalan
Sebahagian kaum Muslimin dan Muslimat telah pergi ke gereja dengan berniat mengambil berkat pada para paderi yang dikebumikan di sana kerana mereka menyangka mempunyai karamah. Mereka berharap supaya disembuhkan penyakit dan dapat dikembalikan barang yang hilang. Kami mengharapkan penjelasan daripada pihak tuan adakah perkara ini harus di sisi syara’ ?

Jawapan: Beriktiqad seperti masalah diatas, merupakan suatu iktiqad yang salah, mungkar lagi haram. Sesungguhnya kejahilan itu boleh di atasi dengan ilmu, kebodohan pula boleh ditolak dengan menggunakan akal. Segala yang disangkakan itu bukanlah karamah, tetapi adalah suatu penipuan, pembohongan dan penyelewengan.
Seperti yang kita ketahui, karamah itu merupakan satu kemulian yang diberi oleh Allah s.w.t kepada hambaNya yang soleh dan disayangi. Firman Allah s.w.t :
š
 الَّذِينَ آمَنُوا وَكَانُوا يَتَّقُونَ
“(Wali-wali Allah itu ialah) orang-orang yang beriman serta mereka pula sentiasa bertaqwa.”[2] 

Allah s.w.t juga menjelaskan lagi, golongan yang dikasihiNya, didalam firmanNya :
 
ƒ
إِنْ أَوْلِيَاؤُهُ إِلَّا الْمُتَّقُونَ وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ
“orang-orang yang berhak menguasainya hanyalah orang-orang yang bertaqwa, tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui.”[3]

الإيمان هو التصديق الجازم بما جاء به محمد صلى الله عليه وسلم  عن رَبِّه مِنْ أَحْكَام وشرائع

“Iman itu adalah membenarkan secara tetap dengan apa yang dibawa oleh Nabi s.a.w daripada Allah s.w.t dan daripada segala hukumhakam dan syariat.”

التقوى هي امتثال أمر الله واجتناب نَهْيِه

“Taqwa pula adalah melaksanakn segala perintah Allah s.w.t dan menjauhi segala larangannya”

 Kerana dengan kedua-duanya dapat memelihara seseorang yang beriman. Maka sesiapa yang hilang keimanan yang sebenar di dalam kehidupannya, sebenarnya dia tidaklah beriman. Dan sesiapa yang hilang ketaqwaannya bersama keimanan, maka dia adalah mu’min yang derhaka. Kedua-duanya diceritakan di dalam al Quran bukanlah wali Allah dan tidak mempunyai karamah sekalipun dia adalah mulia semasa hayatnya. Sesungguhnya karamah ilahiah itu tidaklah berlaku melainkan pada Muslim yang bertaqwa. Firman Allah s.w.t :
 
 وَإِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَإِنْ يَمْسَسْكَ بِخَيْرٍ فَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ 
“dan jika Allah mengenakan (menimpakan) engkau dengan bahaya bencana, maka tidak ada sesiapa pun yang dapat menghapuskannya melainkan Dia sendiri; dan jika ia mengenakan (melimpahkan) engkau dengan kebaikan, maka ia adalah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.”[4]
Firman Allah s.w.t :
  
قُلْ مَنْ يُنَجِّيكُمْ مِنْ ظُلُمَاتِ الْبَرِّ وَالْبَحْرِ تَدْعُونَهُ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً لَئِنْ أَنْجَانَا مِنْ هَذِهِ لَنَكُونَنَّ مِنَ الشَّاكِرِينَ (63) قُلِ اللَّهُ يُنَجِّيكُمْ مِنْهَا وَمِنْ كُلِّ كَرْبٍ ثُمَّ أَنْتُمْ تُشْرِكُونَ 
63. katakanlah: "Siapakah Yang menyelamatkan kamu dari bencana-bencana di darat dan di laut? (ketika) kamu berdoa merayu kepadanya dengan merendah diri (secara terbuka) dan secara bersembunyi, (dengan berkata): "Demi sesungguhnya jika Allah selamatkan Kami dari bencana ini nescaya menjadilah kami dari orang-orang yang bersyukur". 64. katakanlah: "Allah jualah yang menyelamatkan kamu dari bencana itu dan dari segala jenis kesusahan; Dalam pada itu, kamu (masih) mempersekutukan (Allah dengan sesuatu yang lain)".[5]

Wajiblah pada syara’ mencegah mereka daripada beri’tiqad yang salah ini dan melakukan ziarah yang haram, dan wajib mengajar mereka tentang aqidah yang benar kerana tidak ada yang selamat daripada balasan Allah s.w.t melainkan dengannya, wallhua’alam.


Terj: Faiz Tanzizi 2011



[1] Fatawa Syeikh Husnain Muhammad Makhluf,
[2] Surah Yunus 63
[3] Surah al Anfal 34                                                
[4] Surah al Ana’am 17
[5] Surah al An’am 63-64

No comments:

Post a Comment