ISTIKHARAH[1]
Fatwa Syeikh Mutawalli as Sya'rawi
Soalan
Berkenaan dengan
solat Istikharah, adakah apa yang dilihat oleh seseorang di dalam tidurnya
selepas Istikharah itu menunjukkan pilihannya ditolak atau diterima ?
Jawapan : Sesungguhnya
mimpi di dalam tidur bukanlah semestinya datang daripada Istikharah (atau pun
keputusan Istikharah melalaui mimpi), tetapi apa yang kita lihat di dalam tidur
itu adalah disebabkan kita terlalu memikirkannya.
Istikharah
Syar’iah itu ialah apa yang diajar oleh Nabi s.a.w, iaitu dengan menunaikan
solat dua rakaat, kemudian berdoa kepada Allah s.w.t dengan doa yang ma’aruf
ini :
اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْتَخِيرُكَ بِعِلْمِكَ وَأَسْتَقْدِرُكَ بِقُدْرَتِكَ
وَأَسْأَلُكَ مِنْ فَضْلِكَ الْعَظِيمِ فَإِنَّكَ تَقْدِرُ ، وَلاَ أَقْدِرُ
وَتَعْلَمُ ، وَلاَ أَعْلَمُ وَأَنْتَ عَلاَّمُ الْغُيُوبِ اللَّهُمَّ إِنْ كُنْتَ
تَعْلَمُ أَنَّ هَذَا الأَمْرَ خَيْرٌ لِي فِي دِينِي وَمَعَاشِي وَعَاقِبَةِ
أَمْرِي ، أَوْ قَالَ عَاجِلِ أَمْرِي وَآجِلِهِ - فَاقْدُرْهُ لِي وَإِنْ كُنْتَ
تَعْلَمُ أَنَّ هَذَا الأَمْرَ شَرٌّ لِي فِي دِينِي وَمَعَاشِي وَعَاقِبَةِ
أَمْرِي ، أَوْ قَالَ فِي عَاجِلِ أَمْرِي وَآجِلِهِ فَاصْرِفْهُ عَنِّي وَاصْرِفْنِي عَنْهُ
وَاقْدُرْ لِيَ الْخَيْرَ حَيْثُ كَانَ ثُمَّ رَضِّنِي بِهِ وَيُسَمِّي حَاجَتَهُ.
“Ya Allah ! sesungguhnya aku memohon pilihan yang terbaik
dariMu dengan ilmuMu, dan aku minta dengan kudratMu, aku mohon daripada
kelebihanMu yang agong sesungguhnya Engkau yang menentukan dan tidaklah aku
yang menentukan, engkau Maha Mengetahui dan tidaklah aku mengetahui dan
Engkaulah Maha Mengetahui segala yang ghaib. Ya Allah ! sekiranya engkau tahu
tahu perkara ini baik bagiku, pada agamaku, kehidupanku, akibat urusanku, atau
pun akibat di dunia dan akhirat, tentukanlah ia kepadaku. Sekiranya Engkau tahu
ia tidak baik pada agamaku, kehidupanku, akibat urusanku, atau pun akibat di
dunia dan akhirat, palingkanlah ia daripadaku. Tentulah kebaikan padaku dan
redhailah dan sebutkanlah hajat…”[2]
Istikharah tidak perlu melainkan pada perkara yang sama atau serupa
yang tidak mampu dipilih oleh seseorang. Istikharah juga tidak perlu pada
perkara yang jelas kebaikannya pada sisi syara’. Maka tidak perlulah bagi
seseorang untuk mengahwinkan anak perempuannya dengan orang yang tidak
beragama. Kalaulah ada dua pemuda yang beragama dan baik yang tidak tahu untuk
memilihnya, maka lakukanlah Istikharah pada waktu itu, wallahua’lam.
No comments:
Post a Comment