KHIDIR TELAH WAFAT TETAPI MASIH HIDUP DENGAN
KELEBIHANNYA[1]
Fatwa Syeikh Abd Malik as Sa'di
Soalan
Apakah pandangan kamu tentang Saidina Khidir
a.s ? Dan bagaimana pula tentang kata-kata Umar Abdul Aziz “Itulah saudaraku
Khidir a.s yang menemuiku, dia mengkhabarkan kepadaku bahawa aku akan dilantik
menjadi khalifah dan akan memerintah dengan penuh keadilan ?”
Jawapan : Sebelum daripada itu, aku berharap semua daripada kita mengetahuinya
bahawa pendapat menegenai Khidir a.s masih hidup atau telah mati, tidak membawa
apa-apa kemajuan atau kemunduran terhadap umat Islam pada hari ini, kerana
persoalan ini bukanlah termasuk di dalam persoalan-persoalan aqidah yang dasar
dan juga bukan termasuk di dalam perkara-perkara ibadah. Bahkan persoalan ini
juga tidak memberi apa-apa faedah kepada umat Islam sekiranya kita menjadikan
perkara furu’ seperti ini sebagai penyebab untuk berselisih pendapat,
bertelagah dan berpecah belah. Tidak sepatutnya berlaku sepertimana sekarang
ini, yang mana terdapat segolongn manusia yang melemparkan tuduhan kafir
terhadap golongan lain yang mengatakan Saidina Khidir a.s masih hidup, dan
golongan lain pula menuduh sesat pada mereka yang mengatakan Saidina Khidir a.s
telah pun wafat. Maka perselisihan ini tidaklah memberi sebarang perkhidmatan
kepada umat Islam dan juga boleh menyatukan umat Islam.
Jumhur
ulama’ berpendapat Saidina Khidir masih hidup. Mereka berdalilkan dengan sebilangan
hadith dan athar yang diriwayatkan daripada mereka yang pernah bertemu dengan
Khidir a.s dari kalangan para sahabat, tabien dan generasi selepas mereka,
tetapi dalil-dalil tadi tidak terlepas daripada wujudnya kelemahan pada
sanadnya. Walaubagaimanapun, sekiranya digabungkan semuanya, boleh memadai bagi
mereka yang Khidir a.s masih hidup.
Dalil
yang paling sohih yang menunjukkan Khidir a.s masih hidup adalah sepertimana
yang disebut oleh Imam Ibn Hajar al A’sqalani di dalam kitabnya al I’shabah ketika
menceritakan riwayat hidup Khidir ialah sebuah hadith yang diriwayatkan oleh
Rabah Bin U’baidah :
عَنْ رَبَاح بْنِ عُبَيْدَةٍ قَالَ:
رَأَيْتُ رَجُلًا يُمَاشِي عُمَرَ بْنَ عَبْدِ الْعَزِيزِ مُعْتَمِدًا عَلَى يَدِهِ
فَقُلْتُ فِي نَفْسِي إِنْ هَذَا الرَّجُلُ جَافٍ ,فَلَمَّا صَلَّى قُلْتُ يَا أَبَا
حَفْصٍ , مَنِ الرَّجُلُ الَّذِي كَانَ مَعَكَ مُعْتَمِدًا عَلَى يَدِكَ آنِفًا ؟
قَالَ: وَقَدْ رَأَيْتَهُ يَا رَبَاح ؟ قُلْتُ نَعَمْ قَالَ: إِنِّي لَأَرَاكَ رَجُلًا
صَالِحًا ذَاكَ أَخِي الْخِضِر بَشَّرَنِي أَنِّي سألي فَأَعْدَل
Daripada Rabah Bin U’baidah berkata “Aku pernah melihat seorang lelaki
berjalan dengan Umar Bin Abdul Aziz sambil memegang tangannya, lalu aku berkata
di dalam diriku lelaki ini pelek” setelah Umar selesai solat aku berkata “Wahai
Abu Hafs siapakah lelaki yang besama dengan engkau sambil memegang tangan
engkau sebentar tadi ?” Umar berkata “Benarkah engkau telah melihatnya ?”Aku
berkata ya, dia berkata “Sesungguhnya aku yakin engkau adalah seorang lelaki
yang soleh, dia adalah saudaraku Khidir a.s yang mengkhabarkan kepadaku bahawa
aku akan dilantik menjadi pemimpin dan akan memerintah dengan penuh adil”[2]
Walaupun kisah ini benar ia tidak boleh
dijadikan dalil bahawa hidupnya panjang melebihi seratus tahun selepas wafat
Rasulullah s.a.w kerana pertemuan Umar dengan Khidir a.s itu masih dalam
lingkungan seratus tahun.
Mereka yang berpendapat Khidir a.s telah wafat
adalah berpandukan dengan sebilangan dalil yang kami akan sebutkan sebentar
lagi. Namun begitu ia bukanlah dalil yang qati’e yang boleh dijadikan dalil ke
atas kewafatan tetapi ia boleh ditakwilkan secara zahir pada lafaznya.
Dalil-dalil berikut adalah :
1. Sebuah hadith yang sohih yang dipersetujui kesahihannya yang
diriwayatkan daripada Ibn Umar, Jabir dan selainnya bahawa Nabi s.a.w
menunaikan solat Isyak pada suatu malam di saat-saat akhir hayatnya. Setelah
selesai memberi salam Nabi s.a.w bersabda :
أَرَأَيْتَكُمْ لَيْلَتَكُمْ هَذِهِ فَإِنَّ رَأْسَ
مِئَةِ سَنَةٍ مِنْهَا لاَ يَبْقَى مِمَّنْ هُوَ عَلَى ظَهْرِ الأَرْضِ أَحَدٌ
“Tahukah kamu pada malam kamu ini, sesungguhnya pada setiap awal seratus
tahun tidak ada seorang pun yang kekal di atas muka bumi ini.”[3]
Jawapan :
Ulama’ daripada
golongan yang pertama menyangkal hujah tadi seperti berikut :
a. Hadith ini menyebut secara umum dan terdapat pengecualian daripadanya
seperti Iblis dan Dajjal yang telah pun wujud pada ketika itu dan hayat mereka
masih berterusan. Mungkin Saidina Khidir a.s boleh tergolong di dalam
pengecualian di dalam hadith ini.
b. Sepertimana yang terdapat di dalam hadith yang diriwayatkan oleh Imam
Ahmad iaitu pada lafaz “Di kalangan kamu”, berkemungkinan bermaksud para
sahabat yang hadhir di masjid ketika itu, sedangkan Khidir a.s tidak bersama
dengan mereka.
c. Nabi s.a.w menyebut “Di permukaan bumi”, berkemungkinan Khidir a.s
berada di atas permukaan lautan sebagaimana keadaannya, maka tidak termasuk
dalam umum hadith tadi.
2. Di antara dalil lain yang dikemukakan oleh golongan yang kedua ialah
berpandukan firman Allah s.w.t:
وَمَا جَعَلْنَا لِبَشَرٍ مِنْ قَبْلِكَ الْخُلْدَ أَفَإِنْ مِتَّ فَهُمُ الْخَالِدُونَ
“Dan Kami tidak
menjadikan seseorang manusia sebelummu dapat hidup kekal (di dunia ini), maka
kalau engkau meninggal dunia (Wahai Muhammad), adakah mereka akan hidup
selama-lamanya?”[4]
Jawapan :
Hujah ini disangkal dengan
mengatakan ; Ayat ini tidak menunjukkan bahawa Khidir a.s telah pun wafat.
Sekiranya ayat ini bermaksud untuk menafikan hidup yang kekal abadi selain
daripada Nabi s.a.w, maka ia meliputi Khidir a.s dan selainnya, kerana Khidir a.s
akan wafat pada akhir zaman dan tidak akan hidup kekal.
Selain daripada Khidir a.s, Nabi
Isa a.s juga masih hidup sedangkan beliau lebih dahulu daripada Nabi s.a.w,
walaubagaimanapun Nabi Isa a.s juga tidak kekal dan akan wafat juga.
3. Mereka juga berhujah,
sekiranya Khidir a.s masih hidup sudah tentu beliau akan datang menemui Nabi
s.a.w dan bertemu dengan baginda.
Jawapan :
Hujah ini boleh disangkal dengan
mengatakan, tidak semestinya seorang yang hidup sezaman dengan Nabi s.a.w dan
beriman dengan baginda mesti menemui Nabi s.a.w. Uwais al Qarni juga hidup
sezaman dengan Nabi s.a.w, tetapi beliau tidak pernah bertemu dengan Nabi
s.a.w. Begitu juga an Najasyi yang hidup sezaman dengan Nabi s.a.w, beliau
tidak pernah bertemu dengan Nabi s.a.w.
4. Mereka juga berdalilkan dengan
doa Nabi s.a.w pada peperangan Badar iaitu
:
اللَّهُمَّ إِنْ تَهْلِكْ هَذِهِ الْعِصَابَةُ مِنْ
أَهْلِ الإِسْلاَمِ لاَ تُعْبَدْ فِى الأَرْضِ
“Ya Allah sekiranya engkau musnahkan kumpulan ini maka
tidak ada siapa lagi yang akan menyembah Mu di bumi ini”[5]
Ini menunjukkan Khidir a.s tidak bersama
mereka. Sekiranya tentera Islam tadi menerima kehancuran, sedangkan kalau
dianggap Khidir a.s masih wujud, sudah tentu Allah s.w.t masih disembah selepas
mereka. Jadi dimanakah faedahnya doa Nabi s.a.w ini ?
Jawapan :
Hujah ini disangkal bahawa yang Nabi s.a.w maksudkan di dalam doanya
tadi adalah ; Sekiranya umat Islam yang masih sedikit itu dimatikan atau
terkorban, nescaya akan kehilangan para da’ie yang mengajak manusia menyembah
Allah s.w.t, kerana mereka dipertanggungjawabkan dengan tugas tersebut.
Sedangkan Khidir tidak diwajibkan melaksanakan tugas tersebut kerana beliau
bukannya dapat dilihat oleh mata lahir.
Kemudian dalil di atas ini dan dalil
yang ketiga tadi bercanggah dengan athar yang thabit daripada Umar Bin Abdul
Aziz dan jelas menyatakan bahawa Khidir a.s dapat ditemui selepas kewafatan
Nabi s.a.w.
Berasaskan dengan apa yang telah dibentangkan tadi tidak ada dalil yang
putus yang menunjukkan hidup atau matinya Khidira a.s, jadi tidak dapat dibuat
keputusan yang putus mengenai masalah ini.
Pandanganku
Sesuatu yang menenangkan hati ku iaitu
sepertimana yang diceritakan oleh sebahagian orang-orang soleh dan benar yang
mengakui bahawa mereka pernah bertemu Khidir a.s dan berdialog dengannya.
Mereka juga dalam bilangan yang ramai samada yang terdahulu atau terkemudian.
Jadi,saya mempunyai pandangan yang tesendiri yang membolehkan saya
menyelaraskan di antara kata-kata mereka dengan apa yang dijadikan dalil untuk
menyatakan kematiannya, dan saya tidak dapati seorangpun yang berpendapat seperti ini daripada kalangan
ulama islam setakat apa yang saya tahu. Iaitu: Khidhir a.s telah pun mati,
tetapi Allah s.w.t memberi keistimewaan kepadanya dengan satu kelebihan iaitu: Rohnya
boleh menjelma dalam bentuk jasad yang dapat dilihat oleh sebahagian
orang-orang soleh iaitu sebagai ‘karamah’ dan perkara yang mencarik adat.
Pendapat saya ini dikuatkan dengan hujah berikut:
a. Khidhir a.s dilihat dalam pelbagai bentuk jasad. Adakalanya dengan
bentuk seorang badawi, suatu ketikanya dengan bentuk seorang pemuda dan pada
ketika yang lain dalam bentuk seorang tua.
b. Khidhir a.s juga tidak makan dan minum, sebagaimana yang diceritakan
oleh mereka yang pernah menemui dan melihatnya.
c. Jisim, halangan dan benteng tidak dapat menegahnya dari dimasuki dan
keluar daripadanya. Ini adalah cirri-ciri roh bukan jasad.
Saya
secara peribadi,pernah diceritakan oleh seorang yang pernah bertemu dengan
Khidhir a.s dan melihatnya, dan beliau menyebut perkara seperti di atas, dan
tidak ada sesuatupun alasan untuk meragui kata-katanya itu.
Wallahu a’alam.[6]
[1]
Al Bid’ah fil Mafhum al Islami ad Daqiq (Himpunan Fatwa Dr Abd Malik as
Sa’adi), edisi terjemahan hlm 64
[2] Al I’shabah jilid 1 hlm 479-482
[3]
Riwayat Bukhari (116)
[4]
Surah al Anbia’ 34
[5]
Riwayat Muslim (4687)
[6]
Tambahan penyusun : Menurut Imam al Barzanji di dalam kitabnya al
Isya’ah bahawa pendapat yang terkuat mengatakan lelaki yang akan mendustakan
Dajjal nanti adalah Khidir. Dan diriwayatkan juga daripada Ibn Abbas r.a
berkata “Saidina Khidir adalah seorang yang diberi tempoh hidup yang panjang
sehingga beliau akan mendustakan Dajjal di akhir zaman nanti –Riwayat
Daruquthni di dalam al Afrad.
No comments:
Post a Comment