Wednesday, 1 May 2013

Islam sebelum kebangkitan Nabi s.a.w






 ISLAM SEBELUM KEBANGKITAN NABI S.A.W[1]
Fatwa Syeikh Yusuf al Qaradhawi
Soalan
Adakah telah pun wujud Islam sebelum kebangkitan Nabi s.a.w ? Dan adakah Islam dahulu seperti Islam kita pada hari ini atau pun berbeza?
Jawapan : Islam ialah menyerahkan wajah dan hati kepada Allah s.w.t. Iaitu mengabdikan diri kepada Allah dalam keadaan ikhlas kepadaNya.
Sesungguhnya Allah s.w.t telah mengutuskan seluruh para Anbia’ dan telah menurunkan Kitab seluruhnya. Islam dengan makna ini mengesakan Allah s.w.t dalam melakukan ibadah keranaNya. Maka Islam adalah agama seluruh para Anbia’ dan tidak ada agama selainnya. Setiap agama selain daripadanya bukanlah daripada langit. Tidak pernah diturunkan kitab, dan tidak pernah diutuskan seorang pun Nabi atau Rasul. Agama Islam adalah agama seluruh para Nabi. Firman Allah s.w.t: Agama Islam adalah agama seluruh para Nabi. Firman Allah s.w.t:

وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ إِلَّا نُوحِي إِلَيْهِ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدُونِ
“Dan Kami tidak mengutus sebelummu (Wahai Muhammad) seseorang Rasul pun melainkan Kami wahyukan kepadanya: "Bahawa sesungguhnya tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Aku oleh itu, beribadatlah kamu kepadaku".[2]

Setiap para Nabi datang dengan membawa asas dakwah ini iaitu menyembah Allah s.w.t dan menjauhi taghut. Dari sini Allah s.w.t berfirman bahawa tidak ada agama di sisi selain Islam:

إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ
“Sesungguhnya agama (yang benar dan diredai) di sisi Allah ialah Islam”[3]

 وَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ

Dan sesiapa yang mencari agama selain agama Islam, maka tidak akan diterima daripadanya, dan ia pada hari akhirat kelak dari orang-orang yang rugi[4]

Di sini kita dapati bahawa Nuh a.s itu adalah Syaikhul Mursalin.

فَإِنْ تَوَلَّيْتُمْ فَمَا سَأَلْتُكُمْ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَى اللَّهِ وَأُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْمُسْلِمِينَ 
   
 "Oleh itu, jika kamu berpaling membelakangkan peringatanku, maka tidaklah menjadi hal kepadaku, kerana aku tidak meminta sebarang balasan daripada kamu (mengenai ajaran agama Allah yang aku sampaikan itu); balasanku hanyalah dari Allah semata-mata (sama ada kamu beriman ataupun kamu ingkar); dan Aku pula diperintahkan supaya menjadi dari orang-orang Islam (yang berserah diri bulat-bulat kepada Allah)".[5]

 
(ingatlah) ketika Tuhannya berfirman kepadanya: "Serahkanlah diri (kepadaKu wahai Ibrahim)!" Nabi Ibrahim menjawab: "Aku serahkan diri (tunduk taat) kepada Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam". Dan Nabi Ibrahim pun berwasiat dengan agama itu kepada anak-anaknya, dan (demikian juga) Nabi Yaakub (berwasiat kepada anak-anaknya) katanya: "Wahai anak-anakku! Sesungguhnya Allah telah memilih agama (Islam) ini menjadi ikutan kamu, maka janganlah kamu mati melainkan kamu dalam keadaan Islam".[6]

 Dan Musa a.s berkata kepada kaumnya:

“Dan Nabi Musa pula berkata (kepada kaumnya): "Wahai kaumku! kalau sungguh kamu beriman kepada Allah, maka hendaklah kamu berserah diri kepadaNya, jika betul kamu orang-orang Islam (yang berserah diri bulat-bulat kepada Allah)".[7]

Dan al Hawariyun sahabat Isa a.s berkata :

“Maka ketika Nabi Isa merasa (serta mengetahui dengan yakin) akan kekufuran dari mereka (kaum Yahudi), berkatalah ia:" siapakah penolong-penolongku (dalam perjalananku) kepada Allah (dengan menegakkan agamaNya)?". orang-orang "Hawariyyuun" (Penyokong-penyokong Nabi Isa) berkata: "Kamilah penolong-penolong (utusan) Allah. Kami telah beriman kepada Allah, dan saksikanlah (Wahai Nabi Allah) Sesungguhnya kami ialah orang-orang Islam (yang berserah bulat-bulat kepada Allah)”.[8]

 Dan ahli sihir Firaun ketika mereka beriman berkata:

 (Mereka berdoa): "Wahai Tuhan kami, limpahkanlah kesabaran kepada kami, dan matikanlah kami dalam keadaan Islam (berserah bulat-bulat kepadaMu)".[9]

Dan Sulaiman a.s ketika mengutuskan utusan kepada Balqis: 

"janganlah kamu meninggikan diri terhadapku, dan datanglah kamu kepadaku dengan menyerah diri (beriman dan mematuhi ajaran ugama Allah).[10]

Maka Islamlah agama seluruh para Nabi, setiap mereka menyeru kepada Islam. Dan Islam jugalah yang diutuskan kepada Nabi s.a.w sebagai penutup agama ini. Datang untuk menyempurnakan, melengkapkan dan mensohihkan tanpa sebarang penyelewengan, penambahan dan kekurangan. Sabda Nabi s.a.w:
إِنَّمَا بُعِثْتُ لأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الأَخْلاَقِ

“Sesungguhnya aku diutuskan untuk menyempurnakan kemulian akhlak”[11]

Apa yang dikatakan tentang Ibrahim a.s sesungguhnya baginda adalah Yahudi atau Nasrani berpandukan ayat:


Bukanlah Nabi Ibrahim itu seorang pemeluk agama Yahudi, dan bukanlah ia seorang pemeluk agama Kristian, tetapi ia seorang yang tetap di atas dasar Tauhid sebagai seorangMuslim (yang taat dan berserah bulat-bulat kepada Allah), dan ia pula bukanlah dari orang-orang musyrik.[12]

Sesungguhnya Nabi Ibrahim a.s adalah pembawa ajaran yang hanif. Iaitu agama Islam yang dibawa oleh seluruh para Anbia’.

 Firman Allah:
  
“Allah telah menerangkan kepada kamu - di antara perkara-perkara agama yang ia tetapkan hukumNya - apa yang telah diperintahkanNya kepada Nabi Nuh, dan yang telah Kami (Allah) wahyukan kepadamu (Wahai Muhammad), dan juga yang telah Kami perintahkan kepada Nabi Ibrahim dan Nabi Musa serta Nabi Isa, iaitu: "Tegakkanlah pendirian agama, dan janganlah kamu berpecah belah atau berselisihan pada dasarnya". berat bagi orang-orang musyrik (untuk menerima agama Tauhid) yang Engkau seru mereka kepadaNya. Allah memilih serta melorongkan sesiapa yang dikehendakiNya untuk menerima agama Tauhid itu, dan memberi hidayahpetunjuk kepada agamanya itu sesiapa yang rujuk kembali kepadanya (dengan taat).[13]

Maka Islam adalah menghimpunkan seluruh iktiqad, akhlak dan kelebihan-kelebihan yang dibawa datang oleh seluruh para Nabi a.s. Dan dasar-dasar pengharaman yang dilarang oleh para Nabi a.s. Di sana terdapat pelbagai syariat furu’ yang berbeza. Perbezaan ini di sebabkan berbezanya zaman, masa, suasana dan generasi, sebagaimana firman Allah s.w.t: 

 
 
 “Dan Kami turunkan kepadamu (Wahai Muhammad) Kitab (Al Quran) dengan membawa kebenaran, untuk mengesahkan benarnya Kitab-kitab suci yang telah diturunkan sebelumnya dan untuk memelihara serta mengawasinya, maka jalankanlah hukum di antara mereka(Ahli Kitab) itu dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah (kepadamu), dan janganlah Engkau mengikut kehendak hawa nafsu mereka (dengan menyeleweng) dari apa yang telah datang kepadamu dari kebenara, bagi tiap-tiap umat yang ada di antara kamu, Kami jadikan (tetapkan) suatu syariat dan jalan agama (yang wajib diikuti oleh masing-masing) dan kalau Allah menghendaki nescaya ia menjadikan kamu satu umat (yang bersatu dalam agama yang satu), tetapi ia hendak menguji kamu (dalam menjalankan) apa yang telah disampaikan kepada kamu. Oleh itu berlumba-lumbalah kamu membuat kebaikan (beriman dan beramal soleh), kepada Allah jualah tempat kembali kamu semuanya, maka ia akan memberitahu kamu apa yang kamu berselisihan padanya.”[14]

 Sebahagian syariat yang datang sekarang menghalalkan apa yang pernah diharamkan dahulu, seperti firman Allah s.w.t:
 
"Dan juga (aku datang kepada kamu ialah untuk) mengesahkan kebenaran Kitab Taurat yang diturunkan dahulu daripadaku, dan untuk menghalalkan bagi kamusebahagian (dari perkara-perkara) yang telah diharamkan kepada kamu; dan juga aku datang kepada kamu dengan membawa satu mukjizat dari Tuhan kamu. Oleh itu bertaqwalah kamu kepada Allah dan taatlah kepadaKu.”1 

Maka setelah datang syariat Islam ia telah menasakhkan seluruh syariat yang terdahulu dan mengekalkan sebahagian di antaranya. Di mana syariat ini adalah secara umum, kekal, baik serta sesuai bagi setiap zaman dan tempat, wallhua’alam.

Terj: Faiz Tanzizi 2010



[1] Fatwa Mua’sirah, Dr Yusuf al Qardhawi jld 1 hlm 180
[2] Surah al Anbiya’ 25
[3] Surah Ali Imran 19
[4] Surah Ali Imran 85
[5] Surah Yunus 72
[6] Surah al Baqarah 131-132
[7] Surah Yunus 84
[8] Surah Ali Imran 52
[9] Surah al A’raf 126
[10] Surah an Namlu 31
[11] Riwayat Baihaqi (21301)
[12] Surah Ali Imran 67
[13] Surah as Syura 13
[14] Surah al Maidah 48

No comments:

Post a Comment