Thursday, 2 May 2013

Hukum solat di perkuburan




SOLAT DI PERKUBURAN ATAU DI DALAM MASJID YANG TERDAPAT KUBUR PADANYA[1]
Fatwa Syeikh Abd Malik as Sa'di
Soalan:
Apakah hukum mengerjakan solat di perkuburan? Bagaimana pula bersolat di masjid terdapat kubur di dalamnya?

Jawapan: Sebelm kami menyatakan hukum bersolat di perkuburan dan di masjid yang terdapat kubur padanya, terlebih dahulu kita membezakan di antara solat di masjid yang terdapat kubur padanya dengan solat di perkuburan dan solat mengadap ke arah kubur.
1. Bersolat di perkuburan. Iaitu apabila seorang yang ingin bersolat berdiri di antara perkuburan dan mengerjakan solat di situ, atau mendapati di tengah-tengah kawasan kubur terdapat satu tempat atau bilik dan sebagainya, lalu dia bersolat di situ.
Ianya tidak termasuk dalam kategori ini sekiranya perkuburan itu adalah satu kawasan yang luas, dan padanya terdapat satu kawasan yang tidak dijadikan kubur atau tidak dikebumikan mayat padanya. Demikian juga Ibnu Qudamah mangecualikan sekiranya satu tempat terdapat sebuah kubur atau dua, kerana ia tidak dinamakan tanah perkuburan.
2. Bersolat di masjid yang terdapat kubur padanya. Iaitu dibina masjid dan disebelahnya atau pada halamannya atau satu bahagian daripadanya terdapat kubur. Ini juga tidak dinamakan perkuburan, dan larangan hanya disebut pada perkuburan sahaja.
3. Solat mengadap ke arah kubur. Iaitu menjadikan kubur di hadapannya, lalu dia sengaja bersujud pada kubur itu atau sujud kepadanya tanpa sengaja. Ini saya akan membahaskannya pada satu tajuk berasingan. 

a. Hukum solat di perkuburan
Para ulama berselisih pendapat berhubung dengan hukum ini seperti berikut:
1. Haram
Hukumnya samada kubur itu digali semula atau tidak digali, walaupun dihampar sesuatu di atas kubur itu lalu bersolat di atas hamparan itu, dan samada perkuburan umat Islam atau orang-orang kafir.
Pendapat ini dikemukan oleh Imam Ahmad. Di kalangan sahabat yang berpendapat seperti ini ialah Saidina Umar, Ali, Abu Hurairah, Anas, Ibn Abbas. Manakala di kalangan tabi’ein: Ibrahim an Nakhaie, Nafei Bin Jubair bin Mut’eim, Thawus, Amru bin Dinar, Khaithamah dan lain-lain. Pendapat ini juga dipegang oleh al Mansur Billah dan al Hadawiyah. Berasaskan pendapat ini, solat dikira batal, kerana larangan itu bererti rosaknya solat.
Mereka mendalilkan dengan beberapa buah Hadith. Diantaranya hadith yang diriwayatkan daripada Abu Said daripada Nabi s.a.w bersabda:

الأَرْضُ كُلُّهَا مَسْجِدٌ إِلاَّ الْحَمَّامَ وَالْمَقْبرَةَ
“Bumi keseluruhannya boleh dijadikan masjid (tempat bersolat) melainkan perkuburan dan tandas.”[2]

(Diriwayatkan oleh al Khamsah kecuali An Nasai)
Di antaranya juga ialah sebuah Hadith yang diriwayatkan daripada Ibnu Umar ra. Katanya: Rasulullah s.a.w bersabda :
عَنِ ابْنِ عُمَرَ عَنِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم قَالَ : اجْعَلُوا فِي بُيُوتِكُمْ مِنْ صَلاَتِكُمْ وَلاَ تَتَّخِذُوهَا قُبُورًا. 
“Kerjakanlah di antara solat kamu (solat sunat) di rumah-rumah kamu, dan jangan kamu jadikannya seperti kubur.”[3]

Baginda memperumpamakan kubur sebagai tempat yang tidak dikerjakan solat padanya. Maka faham daripada hadith ini kubur bukanlah tempat untuk dikerjakan solat.

2. Haram
Sekiranya kubur itu digali atau dibongkar semula. Pendapat ini dikemukakan oleh Imam as Syafei, al Bukhari, Abu al Abbas, Imam Yahya dan Abu Tolib. Iiatu ketika kubur itu tidak ada dinding dan makroh sekiranya terdapat dinding. Alasan mereka ialah, perkuburan yang dibongkar itu, tanahnya telah bercampur dengan daging dan tulang orang-orang yang telah mati. Tidak diharuskan bersolat di situ kerana bernajis. Namun sekiranya dia bersolat di tempat yang bersih yang jauh daripada kubur yang digali semula itu, maka solatnya sah tetapi makroh.
3. Makroh samada kubur yang digali semula atau tidak
Iaitu pendapat yang dikemukakan oleh Abu Hanifah, as Thauri, al Auzaie’ dan salah satu daripada pendapat Imam Ahmad. Ia juga dipersetujui oleh ar Rafei’. Kerana menafsirkan hadith-hadith yang menyatakan larangannya seperti mana yang dipegang oleh golongan yang pertama tadi kepada larangan yang berbentuk makroh (bukannya haram). Golongan ini juga berdalilkan dengan hadith yang menyebut secara umum :

حَيْثُمَا أَدْرَكَتْكَ الصَّلاَةُ فَصَلِّ وَالأَرْضُ لَكَ مَسْجِدٌ
“Di mana sahaja masuknya waktu solat, maka hendaklah kamu mengerjakannya di situ, kerana ia adalah masjid (tempat solat)”[4]

4. Harus
Iaitu pendapat yang dikemukakan oleh Imam Malik dan pendapat Ibn Umar r.a (dari kalangan sahabat). Pendapat ini berpandukan hadith bahawa Rasulullah s.a.w pernah mengerjakan solat di atas kubur seseorang wanita yang  miskin yang berkulit hitam di kawasan perkuburan. Pendapat ini bercanggah dengan dalil-dalil yang menyatakan larangannya sepertimana yang telah dilakukan tadi.

B. Hukum Solat di dalam masjid yang terdapat kubur atau disebelahnya ada kubur.
Tidak terdapat satu pun dalil yang menyatakan haram bersolat di masjid yang terdapat kubur, samada masjid itu dibina selepas adanya kubur atau wujud kubur selepas dibina masjid.
Oleh itu hujah yang dikemukakan oleh segolongan yang menganggap solat dimasjid yang terdapat kubur adalah tidak sah iaitu berdasarkan hadith-hadith yang melarang menjadi kubur-kubur sebagai masjid atau tempat bersolat boleh dipertikaikan.
Hadith-hadith itu seperti berikut :
إِنَّ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ كَانُوا يَتَّخِذُونَ قُبُورَ أَنْبِيَائِهِمْ وَصَالِحِيهِمْ مَسَاجِدَ أَلاَ فَلاَ تَتَّخِذُوا الْقُبُورَ مَسَاجِدَ إِنِّى أَنْهَاكُمْ عَنْ ذَلِكَ.
“Sesungguhnya umat-umat sebelum kamu menjadikan kubur-kubur para Nabi dan orang-orang soleh dilkalangan mereka sebagai masjid, oleh yang demikian janganlah kamu jadikan kubur-kubur itu sebagai masjid, sesungguhnya aku melarang kamu berbuat demikian”[5]

Sabda Nabi s.a.w :
لَعْنَةُ اللهِ عَلَى الْيَهُودِ وَالنَّصَارَى اتَّخَذُوا قُبُورَ أَنْبِيَائِهِمْ مَسَاجِدَ
“Allah s.w.t melaknat orang-orang Yahudi dan Nasrani kerana menjadikan kubur-kubur para Nabi mereka sebagai masjid”[6]

Kedua-dua hadith ini tidak kuat untuk dijadikan sandaran sebagai dalil bahawa solat menjadi batal sekiranya dikerjakan di dalam masjid yang yang terdapat kubur di dalamnya, kerana perkataan masjid berkemungkinan bermaksud nama tempat dan kemungkinan juga bermaksud kata terbitan. Tidak mungkin diterima sekiranya ditafsirkan dengan maksud yang pertama iaitu nama tempat kerana dua sebab iaitu :
1. Sekiranya dimaksudkan dengan nama tempat sudah tentu lafaz hadith akan menyebut “Jangan kamu jadikan ‘di atas’ perkuburan sebagai masjid-masjid” atau “kerana mereka menjadikan di atas perkuburan Nabi-nabi mereka sebagai masjid”, Firman Allah s.w.t :

لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيْهِمْ مَسْجِدًا
"Sebenarnya Kami hendak membina sebuah masjid di sisi gua mereka".[7]

2. Sekiranya bermaksud tempat di sini, maka sembahyang sepatutnya tetap dihukum sebagai sah dan tidak dianggap haram kerana pada lafaz hadith yang pertama tadi melarang pembinaan masjid di atas kubur, dan hadith yang kedua melaknat mereka yang membina masjid di atas kubur. Jadi hukum haram dan lakanat itu dikenakan ke atas orang yang membinanya atau yang menjadikannya sebagai masjid, bukannya ke atas mereka yang bersolat, kerana dia tidaklah menjadikan tempat tersebut sebagai masjid tetapi orang lainlah yang menjadikannya. Oleh itu lafaz ‘masjid’ hendaklah ditafsirkan sebagai kata terbitan iaitu maksud masjid di sini adala tempat sujud. Iaitu janganlah dijadikan kubur-kubur itu untuk bersujud kepadanya atau menyembahnya atau mengagongkannya.
C. Bersolat ke arah kubur
Iaitu bersolat menghadap ke arah kubur samada untuk menyembahnya atau menjadikannya sebagai kiblat sebagaimana Ka’abah. Maka inilah yang dimaksudkan pada kedua-dua hadith tadi dan sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Imam Muslim yang bermaksud

لاَ تَجْلِسُوا عَلَى الْقُبُورِ وَلاَ تُصَلُّوا إِلَيْهَا
Janganlah kamu duduk di atas kubur dan janganlah kamu bersolat di atasnya”[8]

Jadi pada bentuk ini, sekiranya kubur dijadikan tempat sembahan, maka perbuatan tersebut adalah syirik dan kufur. Sekiranya dia sengaja menghadap ke arah kubur, bukan untuk menyembahnya tetapi untuk bertabarruk (mengharap keberkatan), maka ini adalah satu dosa dan termasuk di dalam kejahilan. Sekiranya dia tidak berniat apa-apa seperti yang dinyatakan tadi, tetapi oleh kerana kubur memang sedia ada di hadapannya sebagai sebahagian daripada masjid dalam keadaan ianya mempunyai dinding sebagai sebuah binaan atau sebagainya, maka dia tidaklah dianggap berdosa dan solatnya tidak batal.
Sekiranya kita menghukum solat menjadi batal sepertimana yang dilakukan oleh segolongan umat Islam, nescaya kita telah menghukum setiap yang mengerjakan solat di Masjid Nabawi semenjak zaman Umar Bin Abdul Aziz sehinggalah ke hari ini semuanya batal, kerana pada zaman Umar Bin Abdul Aziz bermulanya perluasan masjid dengan memasukkan bilik-bilik para isteri Rasulullah s.a.w dan termasuk di antaranya bilik Saidatina Aisyah yang terdapat di dalamnya ketiga-tiga kubur sebagai sebahagian daripada perluasan masjid.
Para ahli hadith yang ulung, para mujahid, para ulama’ dan orang-orang soleh telah mengerjakan solat di masjid tersebut, dan tidak seorang pun yang mengingkarinya. Sekiranya dikatakan bahawa masjid dibina terlebih dahulu sebelum dimasukkan kubur sebagai sebahagian daripadanya?

Ini boleh dijawab dengan dua bentuk jawapan:
1. Sekiranya ‘illah’ (sebab) yang membatalkan solat kerana terdapat kubur di dalam masjid, maka tidak ada bezanya di antaranya kewujudan kubur sebelum dibina masjid atau selepasnya.
2. Sekiranya dimasukkan bahagian tersebut ke dalam masjid, maka ia dikira sebagai sebahagian daripada masjid kerana perluasan  masjid dikira sebagai masjid dan ia dijadikan tempat solat sebagaimana masjid asal. Oleh itu, tempat yang diperluaskan itu menepati apa yang dikatakan menjadikan kubur itu sebagai masjid. Tidak seorang pun yang menghukum solat menjadi batal sekiranya dikerjakan di tempat seperti ini atau pada bahagian masjid yang lain. Dakwaan pengecualian (pada Masjid Nabawi) perlu kepada dalil.[9]
Wallahua’alam.


[1] Al Bid’ah fil Mafhum al Islami ad Daqiq (Himpunan Fatwa Dr Abd Malik as Sa’adi), edisi terjemahan hlm 155
[2] Riwayat Bukhari (492)
[3] Riwayat Bukhari (432)
[4] Riwayat Bukhari (3425)
[5] Riwayat Muslim (1216)
[6] Riwayat Bukhari (435)
[7] Surah al Kahfi 21
[8] Riwayat Muslim (2294)
[9] Mughni al-Muhtaj: 1/203, Nail al-Authar: 2/135-140, al Mughni: 2/67

No comments:

Post a Comment