MAKSIAT SYAITAN DAN
MANUSIA[1]
Fatwa Syeikh Mutawalli as Sya'rawi
Soalan
Firman Allah s.w.t : Iblis berkata: "Demi
kekuasaanMu (Wahai Tuhanku), aku akan menyesatkan mereka semuanya”[2]
FirmanNya lagi “dan dengan itu derhakalah Adam
kepada Tuhannya, lalu tersalah jalan (dari mencapai hajatnya). Kemudian
Tuhannya memilihnya (dengan diberi taufiq untuk bertaubat), lalu Allah menerima
taubatnya serta diberi petunjuk.”[3]
FirmanNya lagi “Kemudian Nabi Adam menerima
dari Tuhannya beberapa kalimah (kata-kata pengakuan taubat yang diamalkannya),
lalu Allah menerima taubatnya; Sesungguhnya Allah, Dialah Yang Maha Pengampun
(Penerima taubat), lagi Maha Mengasihani.”2 Soalannya mengapakah Allah s.w.t menerima taubat Adam a.s dan mengusir
Iblis daripada rahmatNya sehingga Hari Kebangkitan ?
Jawapan : Maksiat yang dilakukan Iblis adalah
berbeza dengan apa yang dilakukan oleh Adam a.s. Iblis menderhakai Allah s.w.t
dengan enggan sujud kepada Adam a.s. Sedangkan Adam a.s menderhakai Allah s.w.t
dengan memakan buah daripada pokok. Kedua-dua kesalahan ini adalah berbeza.
Iblis ketika mana dia derhaka kepada Allah s.w.t dia merasa bongkak, sombong
dan sentiasa berada di dalam maksiat dengan berkata :
قَالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ
Iblis berkata: "Demi
kekuasaanmu (Wahai Tuhanku), aku akan menyesatkan mereka semuanya”[4]
Dia mencabar dan enggan mengakui
kesalahannya dan melawan perintah demi perintah sedangkan perintah itu daripada
Allah s.w.t. Adapun Adam a.s ketika mana ia tersilap, ia mengakui kesilapannya
dan bertaubat kepada Allah s.w.t dan tidak terus melakukannya bahkan dia
berdoa: “Ya
Allah Ya Tuhanku! Sesungguhnya aku manusia yang lemah yang telah disesatkan
oleh syaitan, dia telah mengelincirkanku, Ya Allah aku tahu engkau Tuhan yang
Maha Benar, kata-kataMu adalah benar tetapi diriku amat lemah dan telah
melakukan kesilapan, sesungguhnya aku bertaubat kepadaMu atas segala
kesilapanku”. Maka ini
adalah cara Adam a.s dengan mengakui kebesaran Allah s.w.t. Dia mengakui
kesilapannya. Dia bertaubat kepada Allah s.w.t dan berjanji tidak akan
melakukannya. Adapun Iblis sebaliknya, dia tidak mengakui dosanya bahkan
sentiasa dalam maksiatnya dan merasakan dia sentiasa benar ketika melawan
perintah Allah s.w.t dan percaya dia berada di pihak yang benar. Kerana itulah
Allah s.w.t menjauhkannya dan mengusirnya dari rahmatnya. Maka dengan apakah
dia menerima pengusiran ini ?. Dia melampaui batas dalam mencabar dengan
berkata :
قَالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ
Iblis berkata: " Demi
kekuasaanmu (Wahai Tuhanku), aku akan menyesatkan mereka semuanya” 1
Iblis mengetahui perintah Allah s.w.t
mesti dilaksanakan sebab itu dia berkata “Demi kekuasaanMu Ya Allah” kerana
Allah s.w.t Maha Kaya daripada seluruh alam. Kaya Allah s.w.t daripada setiap
makhlukNya dan langsung tidak berhajat kepada mereka. Walau bagaimanapun Iblis tidak mampu menyesatkan manusia yang ikhlas kepada Allah s.w.t :
إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ
" kecuali hamba-hambaMu di antara
zuriat-zuriat Adam itu yang dibersihkan dari sebarang kederhakaan dan
penyelewengan ".[5]
Iaitu orang-orang yang dikehendaki oleh Allah s.w.t yang dipilih
olehNya dan tidak mampu menyesatkannya, wallahua’lam.[6]
Terj: Faiz Tanzizi 2011
[2] Surah Shood 82
[3] Surah Toha 121,122
[4]
Surah Shood 82
[5]
Surah Shood 83
[6]
Tambahan penyusun : Para Nabi itu ma’sum terpelihara daripada
melakukan dosa kecil atau besar. Adapun kesilapan yang dilakukan Nabi Adam a.s
adalah sebelum baginda di lantik sebagai Nabi. Kesilapan-kesilapan yang
dilakukan oleh para Nabi itu ditakwilkan oleh para ulama’ dengan pelbagai sebab
antaranya sebelum dilantik menjadi Nabi, meninggalkan yang lebih utama atau
terlupa.
No comments:
Post a Comment